Kotkan kaupunki, Haminan kaupunki, Pyhtään kunta ja Etelä-Kymenlaakson henkilökuljetusyksikkö järjestivät kevään aikana äänestyksen, jossa sai äänestää omaa suosikkiaan kolmesta vaihtoehdosta siitä, millaisella ilmeellä ja nimellä seudun joukkoliikenne jatkossa kulkee. Ääniä saatiin yli 1 500 kappaletta. Ilmeen käyttöönotosta päättää Etelä-Kymenlaakson joukkoliikennejaosto.
Äänestystulosten perusteella uuden brändin nimeksi valikoitui murteellaan ja suloisilla hahmoillaan ihastuttanut Jonne & Minne, joka sai 45 % äänistä.
Äänestyksessä oli mahdollisuus jättää myös perusteluihin vapaa kommentti, jolloin nekin huomioitiin lopullisessa ratkaisussa ulkoasun osalta. Väritykseltään hurmasi eritoten raikas Vilkas, joka sai 36 % äänistä. Kulkuri sai äänistä 19 %.
Lopputulos syntyi äänestäjiä kuunnellen
Lähes 80 % Vilkas-ehdokkaan äänestäjistä jätti vapaan kommentin. Valtaosa oli päätynyt valintaan raikkaan ulkoasun ja iloisten, paikallisuuteen pohjautuvien ja vihreitä arvoja henkivien värien takia.
Vilkasta kommentoitiin mm. näin: “Teeman värit sopivat parhaiten paikkakunnalle (luonto ja meri) sekä luovat samalla tunteen ympäristöstä ja sen säästämisestä suosimalla joukkoliikennettä.” Vilkas-nimen historiallisesta luonteesta tuli kommentteja sekä puolesta että vastaan.
Suurin osa Jonnen & Minnen äänestäjistä oli päätynyt valintaan nimen nokkelan paikallisen murteen vuoksi ja osa ihastui söpöihin bussikuvituksiin. Väritykseen puolestaan toivottiin lisää raikkautta.
Jonnea & Minneä kommentoitiin mm. näin: “Tietää että ollaan kotona kun puhutaan jonnee tai minnee. Siitä tulee hyvä mieli.” Värimaailman muokkaamista toivottiin myös suoraan: “Nimet ovat juuri oikeat, mutta värimaailma voisi olla niin kuin Vilkkaalla.”
Lopputuloksena Jonne & Minne sai, runsaat kommentit huomioiden, raikkaan säväyksen Vilkas-ehdokkaan pidetystä, iloisesta, raikkaasta ja seudun maisemiin pohjautuvasta värimaailmasta.
Myös kolmas ehdokas, Kulkuri, sai kehuja värikkyydestään, joten värimaailman raikastaminen ja monipuolistaminen muisti myös tätä ehdokasta äänestäneitä.
Yhdessä tekemistä ja aitoa osallistumista
Kampanjassa osallistuminen oli aitoa. Annettujen äänien lisäksi otettiin huomioon myös seudun asukkaiden perustelut ja kommentit. Näin äänestäjien mielipiteet ja kommentit eivät menneet hukkaan. “Toteutuskelpoinen ratkaisu löytyi, kun kaikki mielipiteet huomioitiin mahdollisimman hyvin”, Kotkan kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen summaa.
“Seudun ihmiset löysivät selvästi kaikista ehdotuksista niiden parhaat puolet, ja lopputuloksessa yhdistämme nämä vahvuudet uniikiksi kokonaisuudeksi”, suunnittelujohtaja Maria Huttunen Avidlyltä toteaa.
“Lopputulos on paikallisuutta parhaimmillaan: seudun omaleimaisen murteen lisäksi Jonnessa & Minnessä on nyt paikallisuudesta ammentava värimaailma.”
“Olemme iloisia hienosta osallistujamäärästä, runsaista kommenteista ja suorista yhteydenotoista – seudun liikenne on selvästi ihmisille tärkeä asia”, Hannonen kiittelee.
Ilme rantautuu katukuvaan vähitellen
Seuraavaksi käynnistyy suunnittelu brändin jalkauttamisesta busseihin ja materiaaleihin. Ilme tulee näkymään kunnolla katukuvassa kesällä 2021 uuden kilpailutetun joukkoliikennekauden alkaessa, kun seudun busseja päästään teippaamaan uuden ilmeen mukaisesti. Muissa materiaaleissa Jonne & Minne alkaa seikkailla vähitellen. Ilmeen käyttöönotosta päättää Etelä-Kymenlaakson joukkoliikennejaosto.
Projektin käynnisti seudun joukkoliikenteestä vastaava Etelä-Kymenlaakson henkilökuljetusyksikkö. Kokonaisuus on osa ympäristöministeriön tukemaa ”Lisää vilinää Kotkan ja Haminan joukkoliikenteeseen” -hanketta, jolla pyritään kasvattamaan joukkoliikenteen käyttöastetta ja vähentämään kasvihuonepäästöjä.
Comments are closed.